Bratislavské trhy

Autor: Andrej Pandadis | 5.4.2013 o 11:18 | (upravené 5.4.2013 o 11:37) Karma článku: 4,34 | Prečítané:  475x

Predminulú sobotu boli v Bratislave dva veľké trhy – Dobrý trh na Panenskej a (Veľkonočný) Farmársky trh vo Freshmarkete. Obe akcie prilákali značné množstvo ľudí a tak by sa mohlo zdať, že Bratislavčania majú trhy radi.

 

Dobrý trh aj farmárske trhy vo Freshmarkete už majú istú tradíciu a svojich priaznivcov. Prvý je možno viac orientovaný na mestských, mladých ľudí so všetkými tými predajcami ponúkajúcimi knihy, šperky, dizajnérske výrobky , bio-potraviny, orientálne čudnosti na nosenie, či jedenie atď.. Plus je tuším za ideou Dobrého trhu aj oživenie nejakého konkrétneho verejného priestoru napr. aj tým, že sa lokálny predajcovia z danej ulice (Panenská) vyženú na ulicu (idea super, keďže všetci vieme, že verejný priestor u nás je prispaný). Druhý trh sa zas viac orientuje na vidiecku produkciu a tradičné slovenské výrobky – miestne vína, predaj syrov, mäsových výrobkov, medu, umelecko-remeselných výrobkov a samozrejme zeleniny a ovocia.

Čo majú obe akcie spoločné je vytvorenie priestoru pre malý, lokálny a kreatívny biznis. Potiaľ dobré. Problém ale je, že Dobrý trh tu je len pár krát do roka a Freshmarket mimo farmárske trhy pôsobí trošku ospalo (dôvodov, prečo sa inak podľa mňa sľubný projekt doteraz poriadne nerozbehol, je niekoľko – lokalita, kvalitatívna nevyváženosť ponúkaného sortimentu, častá fluktuácia prevádzok, zlá propagácia – o tom možno inokedy).

 

Samozrejme, sú tu aj iné trhy, ale nie je to ono, resp. je to úplne zlé.  Miletička je z veľkej časti obsadená veľkoskladmi, hoci sezónna, od konca jari do konca jesene predávaná zelenina a ovocie,  je to oproti tomu, čo ponúkajú supermarkety super. Tržnicu na Trnavskom mýte neviem posúdiť, nikdy som tam nebol a ani ma to tam neláka, mnohí asi tušia prečo. Trh na Žilinskej bol z počutia že vraj dobrý, ale nie som si istý, či ešte vôbec existuje, resp. či je tesne pred uzavretím.

A zámerne tu nezaraďujem tradičné vianočné trhy v centre, tie s trhom nemajú nič spoločné.

Trh je pre mňa sviatok, radosť, objavovanie, ochutnávanie. Milujem tu atmosféru a výnimočne tolerujem aj ľudskú tlačenku v obmedzenom priestore. Pre nás nakupujúcich je to príležitosť kúpiť kvalitný a výnimočný výrobok, sám seba potešiť a zároveň podporiť lokálny, malý biznis (prácu), čo často má aj širší sociálny benefit. Pre predávajúcich je to dobrý spôsob ako ešte viac zviditeľniť svoj biznis (prácu), inšpirovať ľudí, podeliť sa o svoje schopnosti a um.

Koniec koncov nejde o nič nové a prevratné. Fungovalo to tak celú históriu, aj u nás, pokiaľ to komunisti, ako mnohé iné nezlumpovali a funguje to všade po okolí.

Nádej pre konečne dobrý, stály trh v Bratislave nateraz vzbudzuje projekt novej Starej tržnice, ktorý snáď bude niečo ako dobrý (a) farmársky trh. Budem sledovať a držať palce.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?